Heb je net een webshop laten maken en ben je op zoek naar tools voor onder andere conversie optimalisatie? Dan is Hotjar misschien wel een geschikte tool voor je webshop. Hotjar is een analyse tool die veelal gebruikt wordt om klantgedrag van bezoekers van een pagina te analyseren. In deze blog lees je meer over Hotjar en de functionaliteiten.
Hoe werkt het?
Hotjar is een krachtige analysetool die het online gedrag van jouw websitebezoekers weergeeft. Growth hackers maken gebruik van Hotjar omdat het een verzameling van analytics tools is die je helpen kwalitatieve data te verzamelen. Hieronder staan de belangrijkste functies uitgelegd.
Heatmaps
Via de functie mouse tracking wordt klantgedrag van een bezoeker van de desbetreffende website weergegeven doormiddel van Heatmaps. Op deze Heatmaps kan in een oogopslag alle kliks, taps en de muisbewegingen van de bezoekers worden afgelezen worden. Dit is is iedeaal om erachter te komen wat bezoekers precies doen in jouw webshop. Op basis van deze gegevens kun jij je webshop optimaliseren.
Opnamesessies
Je hoeft niet langer te gissen over het bezoekersgedrag op je site. Daarvoor dient de user recordingstool die video-opnames bevat van bezoeken van gebruikers op je website. Je bekijkt opgeslagen sessies als het ware vanuit hun ogen waarbij je hun klikken, taps, muisbewegingen, typen en navigatie ziet. Alle recordings die je hebt opgeslagen kunnen worden gefilterd op basis van het aantal bezochte pagina’s, specifiek bezochte pagina’s, de browser en het besturingssysteem, het land en het device van de bezoekers. Op die manier is het analyseren van een specifieke doelgroep vergemakkelijkt. Je verkrijgt als het ware inzichten in de sterke en zwakke punten van je website en je identificeert problemen op gebied van bruikbaarheid.
Feedback Polls
Een andere veelgebruikte functie in Hotjar is de Feedback Poll. De feedback polls-tool is een laagdrempelige en effectieve manier om relevante feedback te verkrijgen van bezoekers op je website. Het verbeteren van de prestaties en ervaringen van je website begint met het begrijpen wat je bezoekers willen en wat hen allemaal weerhoudt om het te bereiken. Je kan op ieder moment binnen je website een vraag stellen aan de gebruikers.